pleshoo.blogspot.ro Web analytics

vineri, 6 februarie 2015

Cu cantect inainteeee.. Mars!

Aveam un unchi, un om extraordinar, care de fiecare data cand ajungea la vreo crasma corecta, trebuia sa se delecteze cu fudulii la gratar. Omul in cauza, arihitect celebru si rector o buna bucata de vreme al Academiei de Arhitectura Ion Mincu, considera ca termenul fudulii este neportivit pentru un vocabular de bune moravuri asa ca de fiecare data cand cerea coaie la gratar vorbele erau: baiete, si o pereche de demnitati te rog.


Doamna mea decide sa trateze intr-un demers artistic militantist problema inlocuirii patrimoniului arhitectural bucurstean cu deja celebrele constructii socialiste. Urmarind acest traseu,  a inceput sa descopere cu amaraciune ca perioada de trista amintire este departe de a se fi sfarsit si ca in capitala se ridica tot felu de traznai pe fundatii istorice, fara sa se irite nimeni. Terenurile virane lasate mostenire de Ceausescu, sunt fie impanzite de buruieni fie impodobite cu monumente deja celebre: Catedrala Mantuirii, Bibioteca Nationala, Casa Radio, Centrul Civic, toate cladiri izvorate din mana arhitectilor nostri si aduse ofranda cuplului din primaverii. In plus, imitand minunatul proiect OAR din Piata Revolutiei, arhitecti cu drag de munca ridica competent din ruine provocate cu utilaje moderne, hoteluri de mana a treia si cladiri de birouri de ultima generatie.


Intre subiectele tratate in proiectul de care povesteam, se afla si noua cladire a Teatrului de Opereta. Proiect initial indraznet, noul sediu al teatrului trebuia sa fie placat cu panouri din cupru. Daca va iese un exercitiu minimal de imaginatie, va puteti face o idee despre ce vorbesc.. arata intr-adevar spectaculos.. nu stiu daca era bun de opereta dar arata bine ca obiect. De jur imprejur, o serie de artisti romani urmau sa imbogateasca cladirea  cu o serie de lucrari uriase cu tema Pasari, dand astfel noima formelor si unghiurilor atipice ale cladirii. Estimez ca la implementare, cineva avea probabil nevoie de tabla cuprata din moment ce cladirea este alcatuita acum din bond rosu si gri. Cat despre  sculptura romaneasca.. nu au mai ramas BANIsuficienti. Conceptul Ioanei, vezi imaginile, era atat de reusit incat amuzat, am cautat pe net o poza a imobilului si am atasat imaginii sigla controversatului lant de magazine. Am facut asta atat pentru ca ma aflu in acord cu demersul Ioanei dar si pentru ca eram curios.Vroiam o simulare in situ. Odata terminata procesarea imaginii, i-am trimis-o prietenului meu Liviu.. sa se bucure si el.. Liviu posteaza pe Facebook si.. Tanaaa!!! Incepe circul.

Observ ca in scurt timp ca postarea in discutie face o audienta di granda. Nu stiu cate like-uri si o droaie de comentarii.. Citesc si imi zic.. Bai trista tara.. imi tot zic da' degeaba. Angajati ai institutiei reactioneaza plenar si acuza lipsa de cultura, respect, morala si de toate cele, de care da dovada in primul rand Liviu, pe urma facatorul trucajului mizerabil care aduce un nor de rusine peste arta productiei muzicale adica eu si respectiv Ioana pentru protestul ei, act nelalocul lui, satira deochiata la adresa culturii romanesti (!?). Arhitecti majori apara breasla atacata in mod miselesc de noi mediocrii si toape care se simt ne.. glijate si care profita de ocazie sa ne zica vreo doua, ne aduc aminte ca in toata lumea modernul se baga in seama.

Bai, dragi baieti si fete.. in primul rand as vrea sa amintesc printre altele, ca la Paris opera care se viziteaza, in care se tin spectacolele importante si cu care se mandreste toata Franta e Grand Marnier si nu cea moderna de la Bastiliacare se destrama pe din-afara si care umbreste cu modernitatea domniei sale monumentul din piata insangerata la revolutie. Nici Scala din Milano nu se rusineaza ca-i mica si neinsemnata pentru ca la urma urmei continutul face diferenta. Pe urma as vrea sa amintesc discret, ca treaba asta cu imbinarea istoriei cu modernismul se face si ea cu cap, nu chiar asa la intamplare doar ca sa mai epatam si noi un pic.. Nu.. aia facea Ceausescu cand vroia sa isi scrie numele din blocuri ca sa vada musafirii din avion ce frumos stie el sa faca. Si musafirii pe vremea aia erau canibali, teroristi si dictatori nu ca acu'.

Imagine trucata.
Dar ce vreau eu sa stiu este pe unde umbla respectul pentru ce se afla inainte acolo?.. Cine isi mai aduce aminte de cartierul Uranus si de maidanele Dudestilor? Da.. o societate evolueaza si da, un oras se modifica aspirational. Noi insa reusim doar haotic asa cum putem vedea ca se intampla de altfel in urbea lui Bucur Ciobanul.. Planurile de urbanism aprobate in ultimii 25 de ani par a fi desenate in scolile primare pentru copii cu probleme emotionale si deficit locomotoriu. Cartiere intregi fara cai de acces in caz de catastrofa, fose septice peticite in cartiere rezidentiale si cladirile dizgratioase care abunda stau marturie trecerii pe pamant a unor baieti cu bun gust si spirit modern in timp ce noi ne simtim jigniti de adevar.. Nu mai poate omu sa cante la nunta in familie de rusine ca am facut noi misto de cladirea in care presteaza pentru salar'. Hai sa fim seriosi.. va rog 'io.. ca si demnitatile tot coaie sunt. Pe bune.

P.S. Pentru cei ingrijorati ca as putea vorbi in necunostinta de cauza.. Am fost inauntru.. e urata rau' opereta asta noua si moderna, iar accesorizarile decorative extrem de reusite nu pot camufla asta. Dar de loc..

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu